بعد از طراحي سايت ، معيارهاي سنجش موفقيت در سئو كدامند؟
بعد از طراحي سايت ، معيارهاي سنجش موفقيت در سئو كدامند؟
بعد از طراحي سايت و تلاش براي بهبود ارتقاي جايگاه آن در نتايج موتورهاي جستجو كه زمان زيادي نيز براي آن صرف كردهايد حال زمان آن رسيده است كه نتيجهي تلاشهاي خود را به كارفرما ارائه دهيد. چگونه ميتوانيد نتايج بهدستآمده را به آنها نمايش داد؟ چه معيارهايي براي ارائه ارزشهاي بهدستآمده به كارفرما وجود دارد؟
شاخصهاي كليدي عملكرد معيارهايي هستند كه براي ارائه موفقيتها و فعاليتهاي شما بر روي يك سايت مورداستفاده قرار ميگيرند.
مهمترين شاخصهاي كليدي در زمينه سئو و بهينهسازي سايت:
- مشاهده تعداد بازديد كاربران ورودي گوگل (organic sessions)
شاخص organic sessions افزايش ميزان بازديد سايت را از طريق موتورهاي جستجو مانند گوگل در نظر ميگيرد. هر جلسه ياsession شامل ورود يك كاربر از سايت شما، انجام فعاليتي از طريق آنها مانند نظر دهي، اسكرول كردن يا تائيد مطلبي از طرف آنهاست. اگر كاربري وارد سايت شما شود ولي هيچ فعاليتي بر روي سايت شما نداشته باشد بعد از چند ثانيه اين جلسه به پايان ميرسد.
كاربري ممكن است چندين جلسه بر روي سايت شما داشته باشد. ابزار گوگل آنالتيك ابزاري است كه ميتواند بازديدهاي طبيعي سايت شما را بررسي كند. بازديد و ترافيك طبيعي مهمترين شاخص كليدي براي سنجش عملكرد سايت شماست زيرا بهطور مستقيم باهدف اصلي سايت شما همجهت است و در راستاي افزايش بازديد در تلاش است.
- بهبود رتبه كلمات كليدي خاص (keyword ranking increases)
معيار رتبه كلمات كليدي هر سايتي با توجه به رتبه وبسايت شما در كلمات كليدي معينشده در انواع موتورهاي جستجو مشخص ميگردد. پس هرچه جايگاه شما در كلمات كليدي باارزش بالاتر باشد به دنبال آن سايت شما در رتبهي بالاتري قرار دارد و زودتر به هدف موردنظر دست خواهيد يافت.
ابزارهاي گوگل سرچ كنسول، semrush و ... ابزارهايي هستند كه شما ميتوانيد از آنها براي بررسي و مشاهده رتبهي سايت خود استفاده نماييد.
تجربه نشان داده است استفاده از برند يا كلمات كليدي طولاني ميتواند شما را به موفقيت برساند زيرا ساير كلمات كليدي معمول رقابت بالاتري دارند و نياز است زمان و هزينهي زيادي صرف كنيد تا به نتيجه دلخواه خود برسيد.
رتبه كلمات كليدي خاص يكي از مهمترين شاخصههاي سنجش موفقيت در سئو سايت است؛ زيرا بهبود رتبهي شما در كلمات كليدي ميتواند بسيار بر ترافيك سايت شما، اضافه شدن تعداد كاربران زياد و در پايان فروش بيشتر محصولات يا معرفي محصولات شما گردد.
- تلاش براي افزايش فروش و تبديل كاربر به مشتري
دوعاملي كه در بالا به آنها اشاره شد در مورد نحوه شيوه جذب كاربران به سايت از طريق موتورهاي جستجو است. حال بعد از وارد شدن كاربر نياز به اقداماتي داريم كه كاربر در سايت باقي بماند و درنهايت به فروش ختم شود.
كاربري كه وارد سايت شما ميشود ممكن است در خبرنامه شما ثبتنام كند، با شما تماس بگيرد، يا از سايت شما خريد كند. شما ميتوانيد با تعريف هدف goal در ابزار گوگل آناليتيكس رفتار كاربران را بررسي كنيد و به اطلاعاتي مانند ميزان نرخ تبديل در موبايل يا دسكتاپ، مخاطبان آقا يا خانم، درصد رضايت كاربران و... دست يابيد. اين اطلاعات ميتواند درزمينهٔ سئو بسيار مؤثر باشد.
- كاهش ميزان نرخ خروج از سايت (bounce rate)
نرخ خروج از سايت در واقع درصد خروج بازديدكنندگان از سايت بدون انجام هيچگونه فعاليتي است. اين درصد از محاسبه تعداد جلسات بدون فعاليت نسبت بهكل جلسات محاسبه ميگردد. ميزان استاندارد و معمول اين نرخ بين 40 تا 60 درصد است. اين آمار نشان ميدهد تقريباً نيمي از جلسات ايجاد توسط كاربران به پايان ميرسد.
معيار ميزان نرخ پرش كاربران اهميت زيادي در موتورهاي جستجو ازنظر ميزان رضايت كاربران دارد. زماني كاربر در موتورهاي جستجو به دنبال عبارتي است آنها تمام تلاششان اين است كه مرتبطترين نتايج را به كاربر نشان دهند.
- توجه به معيار تعداد صفحات بازديد شده توسط هر كاربر (page per session)
اين معيار تعداد صفحاتي كه توسط هر كاربر در زمان بازديد را به شما نشان ميدهد. اين معيار به فاكتورهايي مانند ساختار سايت شما بستگي دارد و نميتوان براي همهي سايتها يك عدد ثابت در نظر گرفت. بهعنوانمثال اگر سايتي تك صفحه داريد ميزان تعداد صفحات بازديد شده شما بسيار كمتر از وبسايت فروشگاهي است كه چندين صفحه با انواع محصولات را داراست.
آمارها نشان ميدهند هر چه ميزان بازديد صفحات سايت شما بيشتر باشد، كاربران شما ارزشمندتر هستند و از اين معيار در بسياري از فعاليتهاي تبليغاتي در مقابل سئو استفاده ميگردد.
- توجه به زمان حضور كاربران در سايت (average session duration)
زمان حضور كاربران در سايت يكي ديگر از فاكتورهاي مهمي است كه بايد درزمينهٔ سئو بايد به آن توجه داشت. هرچه كيفيت مطالب و ساختار سايت شما بهتر باشد ميزان رضايت كاربران در سايت افزايش مييابد و به دنبال آن شاهد افزايش زمان حضور كاربران در سايت خواهيد بود.
در اين مطلب به چند عامل مهم سنجش عملكرد سئو پرداختيم و اميد است براي شما مفيد باشد. تيم ديجي ويت با تجربه چندين سالهاي كه در زمينه خدمات سئو و طراحي سايت دارد توجه خاصي به تمام اين عوامل دارد و همواره در تلاش است بهترين عملكرد را داشته باشد.
برچسب: معيارهاي سنجش موفقيت در سئو،